12 uur in de bus

15 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zo zeg, wat kun je van niets doen toch moe worden. Na weer een slechte nachtrust was ik vanmorgen alweer vroeg op. Ik had gisteravond al de koffer zo goed als ingepakt, dus kon lekker rustig aan doen. Om 07.15u de deur uit gegaan en met koffer en al naar de straat gelopen waar de bus zou komen. Ik was er als eerste en dacht nog even dat het wel lekker rustig zou worden. Nou, nee dus. Even later kwamen er van alle kanten mensen aan. Ik had wel weer het geluk dat ik als eerste in kon checken en dus een plekje kon zoeken. Ik ben weer achter de deur in het midden gaan zitten. Lekker rustig voor me dus. Omdat de bus vol zat kwam er een man naast me zitten. En wat denk je ? Ben ik net gewend aan het Nieuw Zeelandse Engels, komt er een Schot naast me zitten. Jezus, dat is ineens een heel ander accent. We raakten aan de praat en op een gegeven moment vroeg hij me iets. Hij moest de vraag 6 keer herhalen voordat ik hem verstond (oeps). Hij vroeg "ben je al eerder in Christchurch geweest" maar het woord Christchurch sprak hij zo raar uit dat ik het dus niet verstond. Hahahaha, Lijkt wel een mop: "Ken je die van de schot en die nederlandse die in een bus in Nieuw Zeeland zaten". Hahahahaah. Het was wel leuk hoor. We hebben toch bijna 12 uur naast elkaar gezeten en af en toe een babbeltje gemaakt. Het was een lange, lange dag. Om zo'n lange dag 2 keer in 7 dagen te doen is achteraf gezien niet zo handig. Wijze les weer voor de volgende keer. Uiteindelijk kwamen we (met vertraging) om 19.30u bij het busstation in Christchurch aan. Ik heb afscheid genomen van mijn schotse buurman en ben eerst het toilet gaan zoeken. Nadat ik daar geweest was liep ik weer naar buiten met mijn bagage en ging in de rij bij de taxi standplaats staan. Voor mij stonden een man en een vrouw (hoorden niet bij elkaar) en na mij kwam nog een man te staan. Maar er stonden geen taxi's. Het heeft even geduurd maar eindelijk kwamen er twee taxi's na elkaar. De man ging naar de 1e en de vrouw naar de 2e taxi. De chauffeur van de 1e stapte uit om de koffer van de man te pakken en ineens zeg ik tegen de meneer na mij "hé, die man ken ik" . Die meneer begon te lachten en de chauffeur keek me aan. Het was dezelfde chauffeur die me vorige week van het treinstation naar het hotel had gebracht. Hij herkende me wel maar wist niet meer zeker wie ik was. Ik vroeg - als grapje - of hij niet wat meer taxi's kon sturen en hij vroeg meteen waar ik naartoe moest. Ik noemde de naam van het motel en zei er bij dat het dicht bij het vliegveld zou liggen. Ja, dat motel kende hij wel. Ik vroeg toen ook maar meteen of hij enig idee had wat me dat zou gaan kosten. Nou, zo'n 40 dollar. Ik zeg, o prima, als het maar geen 100 dollar is. Ineens zegt hij, stap maar achterin. Ik moet toch die kant op om die meneer weg te brengen, dan kan ik daarna doorrijden om jou weg te brengen. Hoe aardig toch weer.  Heeft hij me ook nog wat dollars bespaart. We hebben - toen die meneer was afgeleverd - gezellig zitten kletsen en toen wist hij ineens weer wie ik was. Leuk. Eenmaal hier heb ik me meteen ingecheckt en ook meteen uitgecheckt :). Er stond een koeling met wat frisdrank en flesjes bier. Ik drink niet snel bier maar had er zo'n beetje behoefte aan. Heb dus maar meteen 2 flesjes gekocht hihihi. Toen wilde ik vragen of ze een taxi voor me kunnen regelen voor morgenvroeg 08.00u. Ik had gelezen dat de shuttle pas vanaf 09.00u is. Maar ineens komt daar de man aan die blijkbaar de shuttle altijd rijdt en zegt dat hij me evengoed zal brengen. Super natuurlijk. Vervolgens naar de kamer en tja..............het is nogal een oubollige toestand. Ik ben blij dat ik hier maar 1 nachtje ben. Morgen ga ik weer een nieuwe ervaring opdoen. Met een binnenlandse vlucht mee, van Christchurch naar Rotorua. Ik vlieg met Air New Zealand en het duurt maar 1 uur en 40 minuten. Vertrek is 09.55u dus rond 08.00u naar het vliegveld geeft me wel genoeg tijd.  Ben benieuwd hoe dit gaat. Volgens mij is het vliegveld van Christchurch best een redelijk groot vliegveld maar ik denk dat dat van Rotorua niet zo groot is. Nou ja, ik zie het morgen wel. Ben dan lekker op tijd bij het hotel en ja, het is toch enigszins bekend terrein. Twee jaar geleden heb ik daar ook 5 dagen gelogeerd, dus ik zal best het een en ander herkennen.  Ik heb er zin in. Jullie horen morgen van me. O, en vandaag uiteraard geen foto's. Toedeloe.

Aanvulling: terwijl ik bovenstaande aan het typen was komt er een mail van Air New Zealand binnen. We hebben 40 minuten vertraging hahahaah. Ik heb te vroeg gejuicht.

1. Wil.:
    15 februari 2018
    Blijf nog maar even weg, de griep heerst hier. Is niks aan.