Aankomst in Te Anau

10 februari 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Hé hé, hier ben ik dan. Na een lange, vermoeiende reis ben ik zojuist goed aangekomen in Te Anau. En lieve mensen, ik zit voor de eerste keer deze vakantie BUITEN. Ja ja, ik heb een tuintje (nou ja, gedeeld met nog heel veel andere mensen), maar ik zit buiten. Het is bijna 19.30u maar nog licht, de hemel is zwaar bewolkt maar ergens ver achter die wolken schijnt toch nog een zonnetje. Het waait een klein beetje, maar ik zit in een beschut hoekje en voel geen wind. Ik hoor wat mensen om me heen praten en hoor en zie wat auto's voorbij komen, maar het is een totaal vakantie gevoel. Ik ben nog geen half uurtje geleden aangekomen in "het centrum" van Te Anau. Maar ja, geen taxi te bekennen. Dus lopend en zoekend naar het complex gekomen. Het was niet zo ver maar als je een zware koffer meezeult is iedere meter nog te ver. Hulde aan de uitvinder van de wieltjes onder koffers :). Eenmaal hier natuurlijk eerst inchecken en toen veraste een heel aardige dame mij. Ze zegt: je hebt eigenlijk een kleine studio geboekt maar omdat je 5 nachten blijft hebben we je ge-upgradet naar een grotere studio. Die kleine is leuk als je 1 nachtje blijft maar dit is beter voor meerdere dagen. Is dat niet helemaal geweldig ? Ik heb een mega grote kamer ter beschikking met zitje en al, een keuken (maar helaas geen kookgelegenheid behalve magnetron en uiteraard koelkastje) en een prima badkamer. En een stukje tuin dus :). En als je bedenkt waar ik vanaf kom, voel ik me op dit moment toch echt de koningin te rijk.

Dan over de reis. De taxi stond vanmorgen keurig om 07.00u op me te wachten. De sleutel kon ik in de bus gooien en hup, de taxi in. Een aardige meneer bracht me naar het busstation en daar heb ik een half uurtje gewacht op de bus.Opeens zag ik die Oostenrijker van van de week aankomen en ja hoor, hij moest ook op deze bus. Hij werd als eerste ingecheckt en ging dus ook als eerste de bus in. Ik was als tweede aan de beurt en dat kwam goed uit. Ik heb hem eerst een plekje laten zoeken en ben toen zo ver mogelijk van hem af gaan zitten hahaahah. Ik zat meteen achter de tweede deur, zeg maar het midden van de bus. Had dus recht voor me niemand zitten. Het grootste gedeelte van de reis zat er ook niemand naast me. Wel lekker rustig. De reis is zoals altijd prima verlopen met de nodige stops tussendoor. En weer was ik verbaasd over de diversiteit in landschap hier. Ik begin er wel een beetje kijk op te krijgen trouwens en kan jullie vertellen dat ikzelf niet zo'n fan ben van het noord/oostelijke gedeelte van het zuider eiland. Het stuk tot Dunedin zeg maar. Het is vlak land, zo vlak dat je als een beetje fantasie hebt kunt denken dat je in zeeland in de trein zit in plaats van in Nieuw Zeeland in een bus. En het is er tamelijk dor. Dus nee, ik ben geen fan. Vanaf Dunedin echter begint het heuvelachtige en groene landschap weer te komen en dat spreekt me veel meer aan. En weten jullie nog dat ik in een van de eerste verslagen schreef dat ik nog geen schaap gezien had ? Nou, ik heb ze gevonden hoor. Ze zijn blijkbaar allemaal verhuisd naar het zuider eiland. Echt, hele weilanden en heuvelruggen vol met bolletjes wol. Als je hier moet wachten tot er een schaapje over de dam is, nou, dan kun je je lol op hihihihi. Naast schapen trouwens ook erg veel koeien. Die bruin/witte die wij ook kennen, maar ook pikzwarte koeien. Ook hele weilanden vol. En als laatste dan ook weilanden vol herten/reeën. Hoe zuiderlijker we kwamen,  hoe meer dieren leek wel. Op een gegeven moment kwamen daar ook weer de bergen. En dit waren dus andere bergen dan al die andere die ik al gezien heb. De meeste andere bergen zijn compleet of bijna compleet begroeid met dennenbomen of andere bomen en/of struikgewas. Deze bomen zijn zo goed als kaal of alleen begroeid met lage grassoorten of mos. Ik zag een vraag van Juliet gister of ik geen brok in mijn keel had gekregen bij het zien van Mobie Dick. Nou, nee Juul. Maar dat kreeg ik om een of andere reden wel bij het zien van die bergen hier. Het zijn van die donkere, woest ogende bergen die tot aan de hemel rijken. De wolken hangen niet hoog genoeg waardoor ze de topjes van de bergen bedekken. Het levert zo'n enorm mooi beeld en ziet er zo ontzettend krachtig en oppermachtig uit. En dan te bedenken dat ik nog niet eens in de sounds ben geweest. Hahahah dat wordt wat. Mijn vocabulaire zal worden uitgedaagd denk ik. Trouwens, voor de volledigheid: het gebied waar ik nu ben grenst aan Fjordland en ligt dus in het zuiden van het zuider eiland. Dit schijnt dus een van de mooiste gebieden te zijn met verschillende gedeeltes die zo'n beetje allemaal "Sounds" heten. Je hebt de wereld beroemde Milford Sound, het 8ste wereld wonder. Uiteraard ga ik daar heen. En dan heb je b.v. ook Doubtful Sound en daar wil ik dus ook heen. Die aardige mevrouw van de receptie heeft me al allerlei info gegeven en toen ik zei dat ik ook naar Doubtful Sound wilde, heeft ze meteen gekeken wat de beste dag zou zijn en dat blijkt woensdag te zijn. Vanavond ga ik me even oriënteren en dan morgen maar wat tours boeken. Morgen ook maar even Te Anau verkennen en foto's maken en wat boodschapjes doen en verder een beetje rustig acclimatiseren. Hopelijk vanavond lekker slapen en morgen "uitslapen".

Voor iedereen die carnaval viert: vastelaoveld. Veel plezier en geniet ervan. Groetjes.

1. Joseph:
    10 februari 2018
    Buy some extra good insect repellent for the sandflies you will encounter. They will try to eat you alive. Enjoy the Sounds.
  2. Tineke:
    10 februari 2018
    Hoi Marina, ik reis in gedachten met je mee en herbeleef onze reis naar Nieuw-Zeeland. Nog fijne dagen om van te genieten, groetjes van ons
  3. Trudy:
    Ik geniet mee 👍