Bezoek aan Mobie Dick

9 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Het is vrijdagavond 21.30u en eigenlijk al vrij laat om dit verhaal te gaan schrijven. Maar ik doe het toch :). Vanmorgen zou ik om 07.25u opgehaald worden, hier bij het motel. Lekker makkelijk. Maar om 08.00u stond ik er nog. Ik begon me ernstig af te vragen of ze me misschien vergeten waren en besloot het nummer te bellen wat op het ticket vermeld stond. Maar daar werd niet opgenomen (misschien omdat het zo vroeg was). Net op het moment dat ik met mezelf in conclaaf aan het treden was over wat te doen, stopte er een minibusje voor me. En ja hoor, dat was voor mij. Een mevrouw (Julia) stapte uit en bood 100x haar excuses aan. Alles was uitgelopen en bla bla bla. Nou ja, ik was allang blij dat ze er was. Ik dacht dat ze ons naar een grotere bus zou brengen maar helaas. We gingen met dit minibusje. Helaas, omdat ik niet fatsoenlijk kon zitten. Gelukkig was er iemand bereid om te verplaatsen en toen ging het wel. Maar ideaal was het niet. In ieder geval gingen we dus met een klein gezelschap op pad. Onderweg zijn we (zoals hier gebruikelijk is) gestopt voor een plas - en koffie pauze. De zon stond aan een strak blij hemeltje (alweer :)) en het was goed warm in het busje. Julia heeft op de heenweg volgens mij alles wat ze weet over Nieuw Zeeland aan ons verteld hahahah. Van politiek, tot geschiedenis, tot onderwijs en ga zo maar door. Ze vertelde ook heftige verhalen over de aardbevingen die hier in het verleden zijn geweest. Dat is zo iets onwerkelijks. Tijdens de pauze had ze trouwens ook de schipper gebeld om te checken of de Whale Watching wel door zou gaan. Dat bleek nog niet zeker te zijn. Voor de zekerheid had ze ons allemaal daarom als reserve op de lijst voor rondvluchten geboekt. Dus per vliegtuigje. Mocht de boot niet gaan omdat het water te onrustig zou zijn. Eenmaal in de buurt van Kaikoura waren er weer erg veel wegwerkzaamheden. Wat bleek ? Kaikoura was in 2016 nog geraakt door een flinke aardbeving en zelfs zo erg, dat het dorp een paar weken was afgezonderd van de rest van de wereld. Men was nu bezig om alles weer in orde te brengen. Als eerste gingen we naar een zeehonden colonne. Dat was een giller. Er lag er welgeteld één. 1 dus. Hahahahaahahah. Maar het was wel een flinke, dat dan weer wel. Vervolgens brachten we twee meisjes weg die gingen zwemmen met dolfijnen en toen gingen we naar de verzamelplaats van de Whale Watching. En daar kregen we eindelijk te horen dat het door zou gaan. Hoera. We hadden nog even tijd en konden snel iets eten. Er werd wel aangeraden om iets lichts te eten. Ik heb het dus maar bij een sandwich gehouden. Om 13.15u konden we met zo'n 45 mensen in een bus stappen die ons naar de aanlegsteigers zou brengen waar de boot ons opwachtte. Ik geloof dat ze een dergelijke boot een catamaran noemen. In ieder geval werd verteld dat een dergelijke boot speciaal ontwikkelend en gebouwd was om walvissen te spotten e.d. Iedereen was verplicht om de "heenweg" binnen te gaan zitten. Omdat de zee, verderop in open zee, te ruig was, gingen we niet die kant op. We zouden dichter bij de kust blijven waar het water wat rustiger was. Als we eenmaal op plek van bestemming aankwamen, zijnde de plek waar Mobie Dick normaal ronddobbert, dan mochten we naar het buitendek of naar boven. Heel ver hoefden we niet te gaan. Er lag al een boot en dat is al een goede indicatie dat er iets te doen is. Als eerste zagen we echter geen walvis maar dolfijnen. En niet zo'n beetje ook. Er waren er echt heel veel en ze waren allemaal met elkaar aan het spelen en achter elkaar aan aan het sprinten. En toen zagen we Mobie ineens. Hij kwam af en toe een beetje naar de oppervlakte. Natuurlijk vond ik het leuk om te zien maar ik was eerlijk gezegd niet danig onder de indruk. Ik dacht echt even "is dit het nu ? ". Ik had meer aandacht voor al die vrolijke dolfijnen en genoot ervan om daar naar te kijken. Op een gegeven moment was ik de dolfijnen aan het filmen en ineens, vanuit het complete niets, sprong Mobie uit het water omhoog en draaide in het water. WOW WOW WOW. Grandioos!!! Wat een beest. En dat was niet genoeg, meteen daarna deed hij het weer!! Niet te geloven. En ik heb het allemaal gefilmd en jullie kunnen meegenieten want ik heb het filmpje ge-upload. Blijkbaar had Mobie goede zin want even later begon ook nog flink met zijn staart op het water te slaan. En die dolfijnen maar rond hem heen zwemmen. Geweldig. Blijkbaar gebeurt dit niet altijd en al helemaal niet dat Mobie zo vaak naar boven komt, dat zelfs de schipper zijn roer even liet voor wat het was en een blik naar buiten kwam werpen. De crew van de boot was net als ons zwaar onder de indruk, dat kon je aan alles merken. Ze zeiden ook dat dit ook voor hen een goede dag was. Daarna zijn we weer rustig verder gevaren en we mochten buiten blijven. We voeren langs wat rotsen vlakbij de kustlijn en ja hoor, daar waren dan toch eindelijk die zeehonden. Een paar lagen lekker te zonnebaden op de rotsen en ik zag er twee zwemmen. Leuke beestjes en leuk om te zien. Weer iets verder kwamen er ineens een paar dolfijnen aan. Maar dit waren andere dolfijnen en deze waren blijkbaar wat zeldzamer. Echte heel erg leuk. Dit was dus een dag met een walvis, drie verschillende soorten dolfijnen, zeehonden en bepaalde vogels (niet op de foto). Een zeer geslaagde dag voor iedereen. Uiteindelijk gingen we later dan gepland weer terug naar Christchurch. Deze keer had ik geluk en kon ik voorin zitten, dat zat tenminste fatsoenlijk. Enige nadeel van al het vervoer vind ik persoonlijk, is dat echt bijna altijd en overal die verdomde airco aan staat. Ik zat te verkleumen van de kou (terwijl ik mijn jas aan had). Om 19.30u was ik eindelijk bij het motel. Ik heb eerst bij de receptie een taxi voor morgenvroeg 07.00u geregeld en ben toen snel naar de kamer gekomen. Verwarming aan gezet en hup, onder een hete douche. Daarna de foto's en filmpjes bekeken en ondertussen zo veel mogelijk opgeruimd / koffer ingepakt. Morgen begint weer een nieuwe fase van de reis. Het wordt een vermoeiende dag, dat weet ik nu al. Ik zit de hele dag in de bus naar Te Anau, het zuiden van het zuider eiland. Maar zien waar ik terecht kom. Jullie horen het weer. Doei doei.

1. Mary:
    9 februari 2018
    Mooie foto's en mooie verhalen, fijn om zodoende met je mee te mogen reizen ;)
    Geniet er maar lekker van!
  2. Juliet:
    9 februari 2018
    Wat een verschrikkelijk mooi avontuur heb je beleefd. Gisteren de dolfijnen en nu dolfijnen, zeehonden en een walvis. Wat lijkt me dat gaaf om te zien! Kreeg je geen brok in de keel toen je zo'n majestueus dier zag?
  3. Jacqueline:
    9 februari 2018
    Ha Marina, wat ben jij aan het genieten daar. SUPER. Mooie foto's en filmpjes. Enne, wij mogen iedere dag een beetje meegenieten. Maar jij maakt het echt mee. Geniet nog van al het moois wat gaat komen. Nieuw Zeeland is inderdaad een erg mooi land. Doei. Hier begint vandaag de carnaval. Dus ook een weekje vrij en genieten.
  4. Ger Geerets:
    Prachtige fotos.
    Je maakt een mooie reis en een mooi verslag. Geniet er nog van.
  5. Trudy:
    10 februari 2018