Cultuur en shoppen

19 februari 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vandaag was een rare dag. Zo'n "la la" dag. Sinds de laatste dag op het zuidereiland voel ik me niet optimaal. Bij vlagen is mijn buik van slag en zo voelde ik me vanmorgen dus toen ik wakker werd. Slap en duizelig alsof ik op een boot zat. hahahah, zou ik dan toch te veel boottochtjes gemaakt hebben ? Ik wilde natuurlijk niet de hele dag binnen blijven zitten en had al bedacht dat ik wilde gaan shoppen. Maar ik wilde ook naar Ohinemutu. Dat is een Maori dorpje bij het meer waar ze tevens een souvenirshop hebben waar alles handgemaakt is. Dat weet ik nog van de vorige keer. Op het zuidereiland heb ik zo goed als geen Maori cultuur gezien en dat vind ik toch een gemis. Vandaar toch even naar Ohinemutu, dan heb ik in ieder geval nog iets van de Maori gezien en kan ik misschien meteen wat souvenirs kopen. Ik ben dus heel rustig naar het meer gelopen en heb de nodige pauzes genomen. Terwijl ik daar was heb ik een filmpje gemaakt van de eendjes. Filmpje heb ik ge-upload. Daarna langs het meer naar Ohinemutu. Dit dorpje is een traditioneel Maori dorpje waar men dus ook nog echt woont en bij elkaar komt. Dit dorpje is tevens een geothermisch gebied. Dat betekent dat het water net onder de grond aan het koken is. Ook hier heb ik een filmpje van gemaakt en ge-upload. Het dorpje heeft een (Christelijke) kerk, een gemeenschapshuis, een militaire begraafplaats waar gevallen militairen van de 1e en 2e WO liggen en nog wat gebouwen. Het gemeenschapshuis is nog steeds in gebruik voor formele zaken en niet openbaar voor toeristen. Ik heb hier weer even rondgelopen en wilde toen naar het winkeltje, en wat denk je ? "Gone fishing, back tomorröw". Hé verd.........Nou ja, toen weer terug naar het meer en weer een aantal keer gaan zitten. Vandaar naar de I-site gelopen waar de bus zou komen die naar het winkelcentrum rijdt. Niet lang daarna kwam deze bus en ben ik naar het winkelcentrum gegaan. Ik ben eerst naar het Warehouse gegaan, waar ik een SD kaartje gekocht heb en een stickie. Ik had een reserve SD kaartje bij me, maar deze geeft de hele tijd een foutmelding. En ook mijn stickie is bijna vol. En tja, ik heb nog een dikke week to go, dus ik heb nog wel wat ruimte nodig. Ik heb het kaartje ter plekke in de camera gedaan en gelukkig gaf deze geen foutmelding. Daarna ben ik verder in het winkelcentrum gaan shoppen en omdat ik toch weer aardig flauw begon te worden, eerst maar eens gezeten en een koffie gedronken en wat gegeten. Dat heeft iets geholpen. Ik heb de nodige winkels bekeken en ben uiteindelijk weer naar het grote warehouse in het winkelcentrum gegaan. Daar heb ik wat kleding gepast en uiteindelijk een hemdje en een trui uitgezocht, wat hobbyspullen gescoord (wat ik sowieso op wensenlijstje had staan, dus daar ben ik heel blij mee) en toen maar gaan betalen. Bij de bakker een soort van "Pizza Hawai" brood gekocht voor vanavond en bij de supermarkt nog een heel klein boodschapje. Toen naar de bushalte en daar heb ik dan eindelijk twee onvriendelijke Kiwi's ontmoet hahahaah. Ja hoor, ook Nieuw Zeeland heeft dus toch ook onvriendelijke mensen. Ik begrijp deze bussen niet zo goed dus toen er een bus aankwam vroeg ik aan de meneer die naast me stond of die bus naar de I-Site zou gaan. Antwoord "vraag het de chauffeur maar". O.k. Dus ik vraag het de chauffeur en die reageert ook zo vriendelijk "nee, ik ga naar het vliegveld, dat zie je toch (wijst naar de lichtbak boven). Nou sorry hoor. Ik ben dus maar naar de andere kant van de weg gegaan en daar kwam op een gegeven moment een meisje staan. Ik vroeg haar of ze ook naar de I-site ging en het antwoord was ja. Ik zeg "mooi, dan weet ik dat als jij de bus in stapt, ik ook in moet stappen". Daar moest ze om lachen. Niet lang daarna kwam de bus en bracht me naar de I-site. Daar heb ik meteen twee labels gepakt die ik woensdag nodig heb voor mijn bagage die in de bagageruimte van de bus moet. Eenmaal weer in het appartement heb ik eerst even een tijdje gewoon zitten te zitten. Het was vandaag zo benauwd dat ik me kapot zweette. Daarna  heb ik rustig aan gedaan en op dit moment gaat het wel weer. Dat zeg ik: het gaat op en neer. Het regent al een tijdje pijpenstelen dus ik zet dadelijk even de deur open. Misschien dat het dan eindelijk wat afkoelt. Ik heb zojuist het nieuws gekeken en mag super blij zijn dat ik niet meer op het zuidereiland zit. Daar komt morgen cycloon Gita aan en ze voorspellen enorme windvlagen en overlast. Bijna het hele land zal er iets van meekrijgen dus ik ben benieuwd wat er morgen gebeurt. Ze voorspellen ook voor Rotorua veel regen dus maar eens kijken wat ik morgen doe. Misschien wordt het morgen wel een "pyjama-dag":).

1. Mam:
    19 februari 2018
    Hoi Marinneke het is wel is goed om een pyjama- dag te houden, het is normaal dat je ook is een dagje niks doet je hebt al zoooooooooooooo veel gedaan Liefs van mij xxx