Weekend in Rotorua

18 februari 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Zo, het weekend is zo goed als voorbij en het was een geslaagd weekend. Ik heb dus weer genoeg te vertellen. Eerst maar eens vertellen over vrijdagavond. Ik heb die avond namelijk een gevecht geleverd met een of ander Nieuw Zeelands, vliegend beest. Geen idee wat het was. Jos heeft het me verteld, maar ik ben het vergeten. Het is in ieder geval iets wat we in Nederland niet hebben. Het heeft een lang lijf, zwart, heeft poten en enorme vleugels. Het was echt een joekel. En ik ben dus niet van dat soort beesten. Nu had ik in het kastje onder de gootsteen al een enorme spuitbus gezien tegen vliegende beesten. En tja, dat kreng vloog. Dus deze bus in de ene hand en een schoen in de andere ben ik op het beest opgestapt. Een paar flinke sprietsen met de bus, maar dat hielp niet. Het stomme ding vloog meteen naar het andere bed. Dus nog een keer flink sprayen en toen flink met de schoen staan meppen :). Toen het ding niet meer bewoog snel wat toiletpapier gepakt, het beest opgepakt en door de wc gespoeld. En ja, nu dus iedere keer bang dat er nog zo'n kreng naar binnen komt hahahaah. Maar goed. Vrijdagavond een slaappilletje genomen en eindelijk super geslapen. Gistermorgen op tijd opgestaan. Jos, Shu Min en Sjeng zouden rond 10.00u komen om me op te pikken. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben een super gezellige dag gehad. Jos vroeg of er iets was waar ik graag heen wilde. Nou, ik was geadviseerd om naar het Blue Lake te gaan en naar de Redwoods. Dus daar gingen we heen. We reden door, uiteraard, weer prachtige natuur en kwamen bij het Blue Lake uit. We zijn niet gestopt want er was blijkbaar iets te doen, het was belachelijk druk. Maar om eerlijk te zijn viel dat Blue Lake me toch tegen en dat heb ik dus ook tegen Jos gezegd. Ik had verwacht dat ik een enorm blauw meer zou zien, maar het was gewoon een meer. Jos was het trouwens met me eens. We zijn later trouwens bij een look-out gestopt en daar had je aan de ene kant Blue Lake en aan de andere kant Green Lake.. En dat was dan weer wel mooi want je zag toen idd wel degelijk een verschil in kleur. Het was een mooie route langs de meren en daarna zijn we naar de Redwoods gegaan. Daar kun je een "treewalk" doen. Hartstikke leuk en een heel klein beetje eng hihihihi. Ik weet niet hoeveel meter boven de grond hebben ze een parcours gemaakt van slingerbruggen tussen de bomen. En na iedere brug was een soort van platform waar algemene info te lezen was over bepaalde bomen en aanplant e.d. Heel leerzaam maar vooral erg leuk. Van hieruit zijn we naar de stad gekomen en hebben we bij een Thais restaurant heerlijk gegeten. Daarna zijn we naar het Kurau park gegaan. Dit een vrij groot park met natuurlijke "hotwater" poeltjes. En ze hadden een smal, langwerpig heet water voetbad, waar je dus met je voeten in kunt zitten. We hebben hier een tijde gelopen en Sjeng heeft in het klemrek gezeten. Daarna zijn we doorgegaan naar het winkelcentrum. Dat wist ik dus niet, dat ze die hier in Rotorua hadden. We hebben wat winkels doorgelopen en koffie (met gebak :)) gedronken. Uiteindelijk hebben ze me rond 18.00u weer afgezet in de buurt van het hotel (straat was al afgesloten voor het concert) en hebben we afscheid genomen. Maar we houden natuurlijk contact. Ik ben naar het appartement gelopen en heb mezelf even afgevraagd of ik wel of niet naar het concert zou gaan. Maar ik vond mezelf tamelijk dom als ik niet op z'n minst even ging kijken. Dus hup, flesje water en jas mee en richting meer gelopen. Daar stond een podium met een redelijk aantal stoelen ervoor. Deze waren echter gereserveerd. Er zaten al best veel mensen op meegebrachte stoelen (de meeste van die lage strandstoelen) of op dekens of gewoon op het gras. Dus heb ik mijn jas op de grond gelegd en ben ik ook maar gaan zitten. Maar dan wel echt voor het podium hahaha. Gelukkig hadden ze aan beide kanten van het podium ook grote schermen en daarop heb ik toch alles kunnen volgen. Wat later dan gepland begon het festival en het begin was al meteen geweldig. De genodigden werden als eerste uitgenodigd om naar hun stoelen te komen. Ze liepen in een rij daar naartoe. Maar op een gegeven moment werden ze op de gebruikelijke Maori manier welkom geheten. Dus zo'n krijger die naar de voorste persoon gaat en allerlei geluiden en gebaren maakt en vervolgens een blad op de grond legt, vóór de voeten van die persoon. Als die persoon van goede wil is pakt hij/zij het blad op. En natuurlijk gebeurt dat altijd. Jammer genoeg heb ik dit niet kunnen filmen omdat er erg veel mensen voor stonden. Nadat de genodigden zaten was er een optreden van een Maori groep met een - blijkbaar - erg bekend lied. En daarna, ja ja, de haka!! Altijd super om te zien/horen. Ik heb beide gefilmd en ge-upload. Is dus van grote afstand en op het scherm en je ziet dus soms mensen ervoor lopen. Maar is evengoed mooi om te zien. Het werd steeds drukker en drukker en een mevrouw met drie kleine kinderen kwam naast me zitten. We hebben een beetje gepraat maar verder heb ik genoten van de optredens van de artiesten. Tot ongeveer 21.45u. Toen was er een kleine pauze en ik had het ondertussen zo vreselijk koud gekregen. En tja, ik ben zoiets natuurlijk niet gewend, dus ook dat op de grond zitten ging op een gegeven moment tegen staan. Dus tijdens de pauze besloot ik terug te gaan naar het hotel. Was nog een hele uitdaging want het was pikkedonker en het zat vol met mensen  op de grond. Van die grote schijnwerpers/lantaarns hebben ze hier niet. Gelukkig heb ik niemand op de tenen getrapt en kwam ikzelf ook ongeschonden weer in het appartement. Nog lekker een glas wijn gedronken want gaan slapen had nog geen zin. Om 22.45u kwam namelijk nog een heel aardige vuurwerkshow. Al met al dus een heel geslaagde zaterdag.

Vannacht weer goed geslapen (zonder pilletje) en op tijd opgestaan. Ik ben om 10.00u de deur uit gegaan en de zon scheen volop. Ik ben eerst richting meer gelopen want er zou bij het meer een markt zijn. Dat was ook zo maar het was niet zo erg groot. Wel leuk. Van sieraden tot kleding tot kunstwerken. Maar ik was dus zo klaar. Toen heb ik een koffie gekocht en ben ik lekker aan het water gaan zitten. De zon scheen nog steeds volop dus het was erg lekker. Na de koffie ben de weg langs het meer gaan lopen. Twee jaar geleden heb ik deze ook gelopen en heb ik enorm genoten. Deze keer was het toch anders. De zon ging regelmatig weg maar belangrijker nog: de natuur is zo ontzettend veel droger dan toen. Het was echt enorm triest om te zien hoeveel bomen gewoon helemaal kapot zijn. Echt heel erg dor allemaal. Zo jammer. De wandeling komt uiteindelijk uit bij de Government Gardens en daar wilde ik naartoe. .Want ook daar zou een markt zijn. Maar dan een kunstmarkt. In de Government Gardens ligt namelijk ook een soort van kunstenacademie waar allerlei workshops en cursussen worden gegeven. Deze markt was dus gevuld met kraampjes van mensen die hier workshops of cursussen volgden. Van schilderijen tot sieraden, van houtsnijden tot glasbewerking. Van alles wat en ik heb de nodige inspiratie opgedaan :). Helaas stond er bij bijna alle kramen "Geen foto's maken", dus tja. Omdat het zondag was, was het overal erg druk. Een beetje te druk naar mijn zin. Ik ben dan ook begin van de middag terug gegaan naar het appartement en heb vanmiddag lekker rustig aan gedaan. Lekker gedouchte en op de laptop geklungeld. Gister trouwens ook nog in het winkelcentrum een schoudertas gekocht die je als reistas kunt gebruiken. De koffer is namelijk erg zwaar en vol. Niet dat ik zoveel gekocht heb, integendeel zelfs. Maar de koffer zat al vol toen ik kwam en ik heb van Shu Min een mooi cadeau gekregen wat wel wat plaats in de koffer inpikt. En ik wil natuurlijk ook nog wel wat shoppen en souvenirs kopen. Daarnaast heb ik al de nodige informatie verzameld voor de volgende vakantie hihihihhi en dat moet allemaal mee naar huis. Aangezien ik twee koffers/tassen mee mag nemen in zowel de bus als in het vliegtuig, leek me dit wel een goede oplossing. Morgen ga ik dan ook lekker shoppen :). Of ik slaag ? Dat horen jullie morgen Doei.

O, en voor de goede orden: De foto's van gister zijn bijna allemaal door Jos gemaakt. Thx Jos.

1. MarieJosée:
    18 februari 2018
    Weer een leuk verhaal Marina! Dank je wel! Ik lees ze elke keer met veel plezier. Groetjes en nog een fijne tijd.
  2. Jacqueline:
    18 februari 2018
    Ha Marina, weer mooie verhalen, met mooie foto's en filmpjes. De haka is wel een heel bijzondere dans, vooral de gezichten die men laat zien tijdens deze dans. Maar goed dat je niet op de eerste rij zat. Je zou er bang van worden. Mooi die verschillen, daar trekken ze een boos gezicht tijdens de dans, en hier zie je tijdens de carnaval steeds meer mooie geschminkte vrolijke gezichten. Ook de dans is hier dan anders, de polonaise. De teksten van de liedjes zullen ook vast veel verschillen. Hier staat er een paard in de gang, of we hebben een bloemetjes gordijn. hihi. Hoe krijgen ze het verzonnen. Maar gelukkig zijn deze liedjes verleden tijd en hebben de (Venrayse) liedjes wat meer inhoud. Hier zit de carnaval er weer op. Het waren mooie gezellige dagen. Gelukkig zit het er voor jou nog niet op. Marina, geniet nog van al het moois daar.
  3. Ingrid:
    18 februari 2018
    Ha Marina, dat was een erg gezellig en afwisselend weekend voor je. Leuk om te lezen. En wat kunnen ze boos kijken bij die haka. Je zou denken dat ze als ze met de goden communiceren wat blijer zijn, maar nee. Zal wel een reden hebben, die ik niet ken. Het is hier overigens prachtig, zonnig vriesweer. Ga er zo lekker op uit.
    Groeten
  4. Antoinet:
    18 februari 2018
    Ha meisje, wat een leuk weekend en wat een mooie foto's. Je staat er ook heel mooi op. Heel veel plezier de komende dagen.