Godsdienst en entertainment

2 februari 2018 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Vandaag een onverwacht leuk uitje met een iets minder leuk einde. Het zou vanochtend droog en bewolkt zijn maar vanmiddag regenen. Dus ben ik maar op tijd de deur uitgegaan. Via Travalgarstreet ben ik naar de kathedraal gelopen. Deze ligt op een heuvel waar je de nodige traptreden voor op moet maar het was zeker de moeite waard. Ik vond de buitenkant van de kathedraal indrukwekkender dat de binnenkant maar heb daar natuurlijk ook rondgekeken. In de kathedraal was gelegenheid om kaarsjes op te steken en dat heb ik dus ook maar gedaan :). Ik vind het altijd mooi om kerken en/of kathedralen te bezoeken en ben blij dat ik ook deze heb gezien. Wat later ben ik weer de heuvel afgegaan en zag ik dat ze op de kop van de straat een podium aan het opbouwen waren en geluid aan het testen. Om 11.00u zou er iets gebeuren maar zo laat was het nog niet. Ik ben daarom maar wat straten door gaan lopen en ineens realiseerde ik me wat ik zo leuk vind aan Nelson (en trouwens ook de andere steden). Alle gebouwen hier verschillen van elkaar en alles staat gewoon door elkaar heen. Van een welstandscommissie hebben ze hier denk ik nog nooit gehoord en dat is maar goed ook want dit is juist hartstikke charmant en gezellig. Oud en nieuw, mooi en lelijk, vervallen of juist prachtig opgeknapt. Het past allemaal bij elkaar. Tegen 11.00u ben ik terug gelopen naar de kop van de straat. De stoelen in de schaduw waren allemaal bezet dus ik ben maar in de zon gaan zitten. Al snel kreeg ik een brochure in de hand gedrukt en het bleek te gaan om Nelson Buskers Festival. Dit is een festival waarin verschillende straatartiesten uit diverse landen een gratis optreden geven en alleen donaties/fooien vragen. En ik moet zeggen: het was geweldig leuk en ik heb vreselijk gelachen. Het begon met een Amerikaans stel dat komedie met acrobatiek bracht en dat super leuk deed. Ze haalden ook een klein jongetje uit het publiek dat Jack heette, 8 jaar was en die hen zou helpen. Dat menneke leek net op Petje Pietamientje en liep zo trots als een pauw te helpen. Op het eind kreeg hij 10 dollar. Je had dat gezicht moeten zien. Hij glunderde van oor tot oor. Ook een man uit het publiek werd gevraagd mee te helpen en dat deed hij. Hij deed alles wat ze vroegen en dat was heel komisch. Eigenlijk zette hij zichzelf best een beetje voor paal maar hij was echt super cool om mee te doen. Na dit optreden was het de beurt aan een Australisch/Roemeense man die bubbels blaast. Dit was natuurlijk vooral voor de kleine kinderen leuk maar ook voor de volwassenen was het entertaining. Na de bellenblaasman kwam Mr. Spin. deze Australiër was vooral goed in komische jongleeracts. Hij was goed in jongleren maar ook deze man was gewoon dolkomisch. Alle acts wisten heel goed in te spelen op het publiek en ze op te zwepen en erbij te betrekken. Echt heel erg leuk. Na drie acts stond ik even op en ineens voelde ik me een beetje tollen op de benen. Er zouden nog twee acts komen maar ik besloot om ergens de schaduw op te gaan zoeken. Ik had al die tijd in de zon gezeten en niet in de gaten gehad hoe hard de zon toch aan het schijnen was. Ik zag al snel een Starbucks en besloot maar even een kop koffie te gaan drinken en een broodje te eten. Misschien dat dat zou helpen. Dat heeft het wel iets gedaan maar niet helemaal. Omdat ik me niet echt lekker voelde, ben ik op tijd terug naar het appartement gegaan. Nadat ik wat kouds gedronken had ben ik maar even op bed gaan liggen. Ik denk dat ik een klein zonnesteekje heb opgelopen. Oeps. Gelukkig gaat het nu weer goed hoor.  Het heeft hier de afgelopen uren best hard geregend waardoor het lekker afgekoeld is en de raam heeft de hele tijd open gestaan dus dat is ook wel even lekker. Morgenochtend is het markt hier in Nelson. Er wordt overal veel reclame voor gemaakt. Het schijnt een heel gezellige markt te zijn met niet alleen fruit/groente e.d. maar ook met kunst en cultuur. Ik ben erg benieuwd en ik denk dat ik ook maar even kijk naar een hoed/petje :).  En morgenmiddag is het alweer tijd om de koffer te gaan pakken en me klaar te maken voor de volgende reis. Maar daarover morgen meer.

Ik heb naast wat foto's ook drie kleine filmpjes ge-upload. Op de een of andere manier zijn sommige filmpjes gekanteld dus het heeft geen nut om die te posten. Ik kan niet ontdekken hoe ik die op de Notebook kan rechtzetten/kantelen. Als iemand van jullie dat weet, wil je me dat dan s.v.p. even mailen ? [email protected] Alvast bedankt.

1. Juliet:
    2 februari 2018
    Mooie natuur, cultuur en entertainment: volgens mij vermaak je jezelf daar uitstekend! vooral de natuurfoto's van een paar dagen geleden in het Abel Tasman park vond ik erg mooi. Wat is het daar sprookjesachtig mooi zeg!
  2. Jan Arts:
    2 februari 2018
    Wat een leuke verrassing zal dit zijn geweest. Toch maar iets van een hoofddeksel kopen tegen de zonnestralen. Veel plezier.
  3. Joeparts:
    2 februari 2018
    Goedemorgen Marina. Wel leuk om dit gezien denk ik?Moet zeker een pet op je hoofd zetten succes!Genieten van alles xx
  4. Figen:
    schitterende foto's!!